Tuesday, October 13, 2009

Pengarna styr!

Först när jag vaknade i morse tänkte jag att detta skulle bli en bra dag. Jag skulle gå till polisen och fixa nytt pass, kolla lite mer på dator, boka tågbiljett till Örebro och förmodligen fika med lite folk!

Dagen förstördes dock alldeles nyss.
Min telefon som jag skickade in för att den var sönder på flera håll fick jag svar om idag, tyvärr besannades min största mardröm, betala eller så behåller vi telefonen. Tydligen har den utsatts för yttre påverkan för att ha blivit som den blivit. Hade problemet uppstått i samband med att jag tappat telefonen hade jag naturligtvis hållit med dem, men så var inte fallet utan problemet uppstod helt otippat plötsligt utan att något hade hänt med den. Det handlar alltså inte om några dagar från den enda gången jag tappat telefonen och det att problem med luckan uppstod utan senast gång jag kan minnas att den utsatts för "yttre åverkan" är någon gång i somras då den flög ur cykelkorgen på väg till jobbet. Jag tror att det var i Juni/juli vilket ju alltså innebär att den yttre åverkan har legat och väntat i tre eller fyra månader tills den visade sig och det låter ju ganska konstigt att en spricka i plasten inte skulle visa sig direkt, right?!

Därför undrar jag egentligen två saker, vad är garanti? Hur kan Anovo bevisa att det har gjorts yttre åverkan på telefonen?

Nu får vi se hur bra denna dagen blir...

3 comments:

eves said...

hur gammal är telefonen? om den köpt inom 6 månader så måste företaget bevisa att du har gjort "yttre påverkan"! says cenny the "konsumentköpslagenproffs" hähä

Cornelia said...

mmm jag vet, tyvärr var den ju 9 månader när detta inträffade :/

Cenny said...

det är så här det ligger till

det finns några saker du kan göra

1, betala frakten å undersökningsavgiften för telefonen så får du tillbaka den i det skick di skickade den i.

2, betala reparationen och få tillbaka telefonen hel, du ska få ett prisförslag vad det kan kosta att reparera den innan de reparerar den och kräver dej på pengar.


garanti är precis vad det låter, en garanti att produkten fungerar som den ska, gör den inte det så ska säljaren fixa det.
men om det är handhavande fel som gjort att telefonen inte fungerar är ditt eget fel och då får man betala ur egen ficka om man inte har någon försäkring.

hade din telefon varit högst 6 månader gammal hade det funnits ett kryphåll.