Sunday, May 2, 2010

Egendiagnostiserad!

I flera år har jag lätt blivit svullen, gasig och ibland fått fruktansvärda magknip. Jag har funderat på om boven kunde vara mjölk, men så äter jag ju fil vare morgon och symptomen visar sig ju inte varje dag som de då borde. Kunde det vara mjöl/gluten, fann ingen riktig logik i det heller. Har funderat på att uppsöka en läkare men har trängt undan det då jag inte tror de skulle kunna göra så mycket ändå. Efter drygt en månad av vitt bröd, yoghurt utan flingor och lite potatis, pasta etc. har jag inte haft ont i magen alls. Jag började ana ugglor i mossen och grunnade på detta i flera dagar, vad var det som jag åt hemma som jag inte åt här? Det kunde ju varken vara mjöl eller mjölk, efter några dagar insåg jag det jag nog minst hade väntat mig. Min kagge tål inte fibrer så bra, hemma är det ju müsli, grovt bröd, potatis, pasta, grönsaker och frukt osv. Allt fyllt med fibrer! När jag avslöjade min nyhet för min mor berättade hon att jag som barn fått fiberberikad välling, och jag drack välling i typ fem år, och sedan hade det spekulerats om att för mycket fibrer kunde göra mer skada än nytta. Så nu vet jag, undvik det som är nyttigt =(

Jag älskar müsli och lingongrova och all mat vi äter har ju mycket fibrer, så det får bli att försöka begränsa det i största möjliga utsträckning och trappa upp till en nivå jag pallar. De säger ju att man, för att förebygga tjocktarmscancer ska äta mycket fibrer och att jag dessutom har det i släkten känns ju något oroande.. När jag googlade mat med lite fibrer hittade jag bara sidor som skrev att man skulle äta mer fibrer och hur nyttigt det var, dessutom stod det att fiberfattigmat var halvfabrikat och allmänt onyttig mat med snabba kolhydrater, yay längtar efter att käka en burk tomatsås till frukost!
Nåväl, är mycket glad över att jag vet vad det är så jag vet vad jag ska undvika. Får nog bli mer cornflakes istället för müsli med så mkt fullkorn som möjligt.. Mer av köttet mindre av potäterna osv.

Ha det så bra,
Cornelia

No comments: