Wednesday, October 13, 2010

USA-tema i Vagabond!

Nu har jag tidningen, har så klart redan bläddrat igenom den och njutit! Underbar och det står massor om både New England och Washington DC där jag ju kommer röra mig mycket!! Har saknat bra artiklar och reseberättelser om DC tidigare men inte fått napp på vagabonds hemsida mer är en väldigt ytlig guide. Nu när jag ska spendera så långt tid i DC vill jag ju ha lite knasiga reportage om speciella saker med lite udda teman. Annars känns reportage som Upptäck Gospel i Harlem och liknande inte så nödvändiga, är man på semester i 5 dagar finns det, i alla fall för mig, en hel del som går före. Men nu när jag, som sagt ska vara där under så pass långt tid så vill jag ju ha lite mer insider tips, mer ala Gospel i Harlem, mindre ala det gamla vanliga.

När jag var i den tredje butiken och äntligen fann tidningen så tänkte jag att det var lika bra att passa på och köpa frimärken för 66 kronor till ambassaden. Hittade ett gammalt lite vadderat kuvert som jag fick när jag beställde ett smycke för länge sedan. Tyckte det var perfekt eftersom det inte går att se igenom och mer hållbart samtidigt som det ju redan har min adress i fina tryckbokstäver. Det är ganska kul att två rader av frimärkena ändå tar upp hela längden av kuvertet, kanske borde ha frågat om 12 kronors märken men oh well. Nu är det enda som saknas inför ambassaden ett kontoutdrag men jag har dragit på det eftersom jag 1. har internetbank = väldigt lätt att skriva ut och 2. Inte har velat göra det typ en månad innan besöket eftersom jag undrar vilken vits det skulle göra. Men nu är det faktiskt bara en vecka och en dag kvar så nu kan jag nog göra det och sedan har jag allt.

Har börjat fundera på några saker;
  • Får vi au pairer pension för de år vi jobbar, vi tjänar ju trots allt en del och man kan ju jobba upp till två år.
  • Känns ganska värt att köpa till extraförsäkringen för € 200 eftersom det krävs typ två läkarbesök och sedan har man troligen tjänat in det. Har ju trots allt en del koll på deras fruktansvärt dyra sjukvård och en bilolycka och sjukhusvistelse i en vecka räcker för att försäkringen ska ta slut. Dessutom rekommenderade deras nuvarande au pair mig om att ta den extra och jag tror att jag ska göra det. När jag flyttade till USA så drabbades jag av en hemsk förkylning som satt i säkert två månader och var ganska mycket småsjuk från och till, besökte dock bara läkaren en gång men jag kan ändå tänka mig att man får räkna med att bli sjuk.
  • Är jag den enda som åker 15:e från Göteborg?
Nu börjar snart karusellen!!
Ha det så bra

Cornelia

1 comment:

Sofia said...

Svar: Tack så mycket! :) Det gör mig verkligen glad att du säger att jag passar i mitt hår.
Jag har också märkt att det är väldigt många som slutar blogga efter att dom kommit till USA, vilket är jätte tråkigt. Men jag gillar att blogga så jag kommer absolut fortsätta året ut. :) Och jag hoppas din blogg håller i sig när du kommer till USA också. :)