Tuesday, March 17, 2009

Klart att vi ska ha förmåner...

Jag är så förbannad, jag blir helt rosenrasande när jag upptäcker att folk som har några av de högsta chefspositionerna i landet är helt befriade från både IQ och EQ, det vill säga helt tomma i huvudet!

Vi är mitt inne i en finanskris, och vad gör Volvo AB? Jo, ledningen lägger fram ett förslag att chefernas bonustak ska höjas. Till saken hör att Volvo AB de senaste månaderna har varslat 1620 personer i Sverige. Detta gör mig förvirrad, vad är det cheferna är där för? Är det för att ha råd med den där månaden i strandhuset i Florida varje vinter, "barnen är ju vana vid att alltid vara där och skulle bli så ledsna"? Men minns du Anders, 46 år som har jobbat nere i verkstaden med lastbilarna under hela sitt yrkesverksamma liv. Anders har ingen utbildning, han lockades till Volvo trucks när han hade slutat gymnasiet och gifte sig några år senare och fick tre barn. De flesta åren har de åkt utomlands en vecka under sommaren, efter att ha sparat under året. Det har brukat bli all inclusive för familjen eftersom det är det billigaste. Anders har nu blivit varslad, efter att ha jobbat på Volvo i nästan 30 år. Medan hans chefer försöker höja sina bonusar...

Vad gör bankerna med sina statliga stöd?
Jo, cheferna som har arbetat så bra att de lyckades missade en finanskris, och tydligen fortfarande förtränger den eftersom de inte agerar som att den finns, tar glatt emot sin bonus på 2 miljoner. Och arbetarna varslas...

Jag satt och funderade lite, vad är ingångslönen för en bantjänsteman?
20 500 kronor på SHB. Tar man de två miljonerna till de anställda istället motsvarar det nästan 100 personers lön för en månad.
Men man varslar... Och Cheferna får sin bonus.

Är det verkligen sant? Det undrar jag ibland, det undrade jag idag, och det var därför jag blev så rasande! Jag trodde verkligen inte att det var sant, jag läste någonting jag aldrig hade kunnat tro i min vildaste fantasi, aldrig någonsin! Annika Falkengren har en årslön som landar på 12 miljoner svenska kronor. Varför behöver en kvinna med en månadslön på ca 1 miljon kronor en bonus? Var har hennes pengar tagit vägen då liksom? fatta vilken ränta hon måste få på sitt lönekonto, jag får typ 3% vilket är typ kanske 30 kronor per år om jag har tur. På några miljoner blir det ju lätt en hel del liksom!

Wow, jag kom just på någonting som kanske är svaret på varför samhället är så dåligt som det är idag. Kan det vara så att de som styr samhället har en helt, inte bara snedvriden bild av samhället utan en helt omvänd verklighetsuppfattning?!

Tag vara på solstrålarna, och håll hårt i pengarna!
Ciao

1 comment:

Anonymous said...

Skriv ett brev till dom !!! I´m on your side partner