Tuesday, September 29, 2009

Datorer

Mot all förmodan tackade jag till sist ja till mitt andra erbjudande om förlängning av vikariat. Fredag nästa vecka kommer jag börja och nu kommer jag bara jobba 70 % vilket innebär en hel del 7-12 och 7-14 vilket jag gillar starkt! Jag insåg nämligen att lönen för oktober då skulle betala en laptop till mig vilket jag har funderat på att köpa under egentligen hela sommaren.. Anledningen till detta är att jag vill ha en dator tillgänglig när jag är tillgänglig, inte behöva förlita mig på att låna någon annans eller gå till ett internetcafé. Istället kan jag ju använda den när jag vill och har tid, som den datanörd jag är skulle jag nog ha ganska svårt att klara mig utan en egen, och det är hur lätt som helst att tappa kontakter om man inte är tillgänglig på internet så en egen dator blir det!

Idag var jag på stan och jag och Eve gick in på onOff för att hitta den ultimata storleken på skärmen, för mig kommer det alltså bli ca 15". Eftersom jag inte ska göra jätte avancerade grejer på datorn utan mest surfa, skriva och lägga upp lite bilder är priset lite det som bestämmer vilken dator det blir, helst skulle det ju vara en snygg dator också, men de allra flesta är faktisk mer eller mindre fula så det blir inget som avgör heller.

Jag har kollat på en HP 530 och en HP 550, båda verkar bar, och efter att ha konsulterat århundradets största nörd så väljer jag egentligen mellan dem. Efter att ha låtit en hemsida ta fram de ultimata datorerna för mig och mina behov står det mellan dessa två. Båda verkar bra och kostar lika mycket så vi får väl se vilken jag bestämmer mig för..

Eftersom datorer är så fula som de faktisk är tänkte jag att man ju får ha en lite käck väska, tyvärr är utbudet även här ganska dåligt och tråkigt vilket verkligen förvånar mig, det finns några roliga, men jag hade ju tänkt mig att den marknaden skulle vara väldigt stor eftersom var och varannan människa har en laptop! Det skulle också kunna vara så att folk inte har något intresse i att se lite roliga och käcka ut.. En ganska tragisk tanke faktiskt...

Ha det bra med er!!

2 comments:

särah said...

nu när du skriver det här börjar jag genast undra om jag svarade på det smset du skickade och frågade om dator?? jag minns att jag började författa ett svar men att jag sen la ner mobilen och tänkte "jag skriver färdigt sen", men gjorde jag nånsin det? om inte så är jag sämst. ser att du ringt också men jag måste verkligen sova nu så jag får ringa upp imorgon. puss!

Cornelia said...

svar:
Nej, jag fick inget svar, och inte heller idag när vi pratades vid! Kul att se att folk läser mina filosoferingar som jag så klart själv tycker är mkt intelligenta!