Sunday, April 18, 2010

Tyskar och deras färdmedel..

Mina damer och herrar! Jag vill tillägna detta inlägget till det landet jag befinner mig i.
Tyskland är ju Europas folkrikaste land, man kunde ju därför tro att trots deras stora bilmärken, skulle de ibland använda sig av allmänna färdmedel som till exempel tåg. Men det stämmer i så fall inte överens med deras dyra tågpriser. Man kan flyga med Ryan air från Frankfurt till Gbg för typ 20 euro, men då kostar en enkel tågresa € 100 härifrån och dit. Idag ska ja nog fara tåg, det går iaf ett i timmen från Pocking till Passau, jag ska ju fika eller umgås med en människa = mycket skoj! Funderade på att köra men jag har kört en gång här och då var ju familjen med mig så jag tror kanske att jag ska hänga med till Passau på tisdag och försöka köra lite då så jag känner mig trygg i det. Ska ju troligen på detta Sprach Cafe i Passau på onsdag också och det börjar klockan 20 så då vill jag inte riktigt åka tåg, plus att hon ju måste vara med barnen och inte kan hämta mig från tåget. och i mörker är det ju skönt om jag känner mig säker. Tyskarna kör på ett lite annat sätt, bilen är större än vad jag är van vid, har svagare motor än jag är van vid, har manuell som jag inte är riktigt van vid. Jag har alltså inte riktigt kläm på allt detta än och jag behöver ju inte köra här speciellt ofta heller så det tar väl ett litet tag..

Ha det så bra,
Cornelia

No comments: