Thursday, January 27, 2011

Snö hit och jobb dit

I morse varnade nyheterna för att det skulle komma så mycket snö senare under dagen och skolor som var stängda rullade på under hela morgonen.. G:s skola var stängd vilket innebär att idag var tredje dagen i rad jag och G umgåtts hela dagarna.. Under dagen var det lugnt men fram åt eftermiddagen började det hagla som sedan övergick i össnö konstant i några timmar.. Viking som jag är tänkte jag att jag skulle skotta uppfarten, sagt och gjort skottade jag den decimeter snö som låg på marken, någon timme senare syntes det inte ens att det varit skottat...

Päronen var på väg hem från jobbet vid fyra, D anländer vid halv tio och får sedan bege sig ut för att hämta R som fastnat med bilen på en parkering inte långt här ifrån.. Päronens hemkomst = Cornelia off duty några minuter efter klockan tio. Cirkus 14 timmar i arbete.. Nästan varje dag är jag så tacksam över att jag bara har ett barn, ett barn som för det mesta leker för sig själv, som sällan är jobbig eller provocerar en och att han sover under dagen.. Tänk om jag hade haft tre djävulsungar som drivit mig vansinnig och behövt jobba 14 timmar med det liksom?? Glad är jag då verkligen över att det inte var jag som satt i bilen i fem och en halvtimme för att åka en sträcka som med lite trafik tar 35 min! Okej tvi har väl runt 2 dm snö, men man undrar ju liksom?!! 5,5 timme?!! Jag säger då det, tågen i Sverige lyckas då inte rulla så fort flingorna nuddar marken men kaos blir det ju ändå inte.. Under min livstid/ minne så har skolan varit stängt twice, under mina tolv år i skolan, en gång.. Vi vet hur detta ska hanteras tack och lov, trots allt kommer ju snö aldrig som en surprice och det gör den egentligen inte här heller så man undrar ju.. Kanske dags att införa halkan och vinterdäck?!

Lite mysigt att ha hand om hela kvällsritualen också, bada, läsa sagor, stoppa om honom och ha mysstund. Han var dock inte helt nöjd med att mamma inte var hemma när han skulle sova och var inte helt enkelt att till sist få honom att lägga sig men oh well..

Hoppas att han har gymnastik imorgon, annars kommer detta vara fjärde dagen vi nästan inte kommit ur huse.. Visserligen kan vi leka i snön vilket faktisk är ganska kul, får fråga dem om de vet någon bra pulkabacke in the hood..

Va kul att mitt inlägg om ordspråk översättningar gick hem.. Tack för all feedback, tyckte själv att det var as kul, framför allt som jag tänker på det ganska ofta och försöker hitta översättningar (not going to happend)..

Jag avslutar med,
When it comes to the crayon, there is a day tomorrow too...

Cornelia

No comments: