Monday, May 2, 2011

All that we're saying is give peace a chance

Igår informerades jag 22.58 lokal tid, via facebook, om de nyheter som har firats hela natten och dagen här i USA. Osama Bin Laden hade dödats och USA hade hans kropp. Statusuppdateringarna flödade på "Ding dong Osama is dead", "I've never been more proud to be an American" etc. Människor samlades utanför Vita Huset och ropen "USA, USA, USA" har skallat hela natten!

Jag har blandade känslor, jag kommer trots allt ifrån ett land där man inte dödar människor man anser ha gjort fel, vi har ett rättssystem där vi inte försöker straffa människor utan försöker hjälpa dem. Även fast denna människa har orsakat mycket olycka i världen kan jag inte hjälpa att känna avsmak att man firar en människas död. Jag är nog den enda, inklusive Osama him self, som känner så här, men when it all comes down to it så var han ju en vanlig människa han också. Det finns fruktansvärt många människor där ute som också har orsakat människor död och lidande, men vi kan ju inte utrota ondska genom att döda dem. Vi måste lära känna varandra, vi måste inse att den som sitter bredvid en på tunnelbanan, som står i mataffären, som är på andra sidan Jorden, alla är vi människor, ingen är bättre än någon annan för when it all comes down to it så är vi alla människor.

All that we're saying give peace a chance...

Cornelia

2 comments:

Malin said...

Blev glad när jag, som kontrast till vad många andra postar på facebook, såg någon som hade citerat det här istället:
"I mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate: only love can do that"
— Martin Luther King Jr

Bra att veta att du inte fått amerikanernas tankesätt ;)
saknar dig
ha det bra :)

särah said...

Åh corny min darling, tack för att du inte har blivit sa amerikaniserad att du hyllar det här. Jag tycker det är skandal att han inte togs levande och allt gastande om att rättvisa har skipats. Det är inte rattvisa, det ar en snedvriden världsbild om att dödare ska dödas och gar emot hela min grundmoral. Självklart maste man komma ihag att de som jublar själva är offer men det är otäckt beteende... bra citat av m. Luther King ovan!!! Puss