Sunday, April 26, 2009

Solbrännan!

Nu ska jag berätta om mina brunhetsplaner som jag har tills jag och Malin åker på solresa. Jag har planerat att gå emot ungefär alla rekommendationer jag har läst om. Jag tänker alltså inte ha solskyddsfaktor (Spf) 50 och sitta i skuggan hela dagarna, det skulle nämligen resultera i att jag skulle vara vitare när jag kom hem, än mina skinkor är på vintern- jag skulle alltså se död ut!

Tanken är att jag ska införskaffa en sololja, jag kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på Hawaiian Tropic eller Piz Buin (Pissbrun som jag kallar märket). Jag har också planerat att jag ska köpa Hawaiian Tropics After-sun bodybutter så att huden inte blir uttorkad efter solningen. Jag tror att en sådan kräm kan hjälpa brännan att stanna kvar och huden att återhämta sig ganska fort vilket ju är bra!

Förgäves har jag försökt hitta någon sorts tester som är gjorda på antingen Hawaiian Tropic, Piz Buin, eller det ultimata... samma test som är gjort på båda! Jag är för snål för att köpa båda tror jag, annars skulle man ju kunna testa ett ben med piz buin och det andra med hawaiian tropic och se om det var någon skillnad.

Eftersom vi faktisk ska åka lite längre söderut än Danmark så tänker jag också använda en Spf, kanske ska börja med så mycket som Spf 8 den/de första dagarna och sedan gå ner till Spf 4, det beror ju lite på hur stark solen är.

Solning/strandhäng är tänkt att ske mellan 10 och 15 eftersom solen då är som allra starkast, det kan dessutom vara ganska trevligt att äta lite lunch på stranden och bara ta det lugnt när det är som varmast. Hur kul skulle det vara att gå inne i en kokande stad i 25-30 grader, utan någon havsbris? Inte så tror jag...

Nu ska jag nog ta mig någonting att äta tror jag

Ha det så bra =)

1 comment:

Sylvia said...

du kommer ju bli en kräfta lilla du! Jag tror inte du behöver allt det där, tro mig solen tar!