Friday, December 18, 2009

SAAB never again!

Idag är en sorglig dag för min stad, det är nämligen så att här ligger en bilfabrik som tillverkar SAAB och SAAB blev idag försatt i konkurs.
Alltså, enda från början har jag varit väldigt pessimistisk, hur skulle ett företag som gått minus i många år kunna räddas? Och varför skulle regeringen pumpa in pengar för att bara dra ut på döendet? Sedan starten på detta här om året har jag trott att det skulle sluta så här. Men självklart hoppades jag ändå, och när det började bli seriösa förhandlingar så tänkte jag att det kanske faktiskt skulle kunna fungera. Tänk vad Königsegg skulle kunna göra, men icke nej!

Hade man kopplat varumärket med familj och miljö, gjort ett par nya modeller varav en småbil så hade det kunnat funka. Tyvärr gjorde man inte så, kanske hade det inte kunnat rädda företaget ändå, men det är min personliga teori.

Hur som helst, 3500 anställda på SAAB. Sen har vi ju till exempel tillverkare av inredningen i bilarna, alla underleverantörer. SAABs VD Jan Åke sa idag att det kan röra sig om så många som 40 000 personer som blir drabbade av detta, inte bara i min stad. Men här där jag bor är vi drygt 50 000, det är ofantliga mängder människor som blir arbetslösa.

Det blev ingen trevlig fredagskväll...

No comments: