Sunday, August 8, 2010

Crossfire

Hallå!
Nu är det väl dags att göra en liten up-date! Anledningen till att det var ett tag sedan jag skrev är att mitt liv i princip bara bestått av jobb hit och jobb dit. I veckan har jag jobbat varje dag, onsdag och torsdag skulle jag vara ledig men tackade så klart ja till att jobba för EF just dom dagarna. det gick ut på att jag skulle stå på Landvetter och vinka av blivande utbytesstudenter och se till så att de hade med sig allt och koll på allt, det gick bra och jag fick träffa en hel del skoj folk, ska försöka spionera på dem om de bloggar, blir så nyfiken på hur dom kommer att ha det! Det är så himla fantastiskt att se människor som är så otroligt fokuserade och målmedvetna, man ser på deras sammanbitenhet att det inte är tanken på att vara borta ett år som gör det utan hur otroligt inriktade de är på att åka och på att anta deras livs utmaning! det gör mig glad och peppad, jag har varit utbytesstudent och fått utstå så himla mycket skit och haft det jäkligt tufft, och jag vet att jag har klarat det, därför klarar jag allt! Det är en så fantastisk resa på så himla många sätt och man blir så stark och lär sig så otroligt mycket om sig själv, den har helt klart påverkat mig för livet och jag är så otroligt sugen på att göra det igen!!

Jag vill tillbaka till USA, människorna, klimatet, hela landet är så underbart! Jag vill upptäcka världen, för just nu har jag klotet i min hand och kan snurra det precis hur jag vill! Jag är så otroligt peppad och känner mig så otroligt inspirerad att göra detta och jag hoppas känslan håller i sig för jag är inte gjort för att slösa min talang i den här stan, jag är menad att sprida den över världen! I veckan är tanken att jag ska ha min intervju med Skandinaviska institutet, himla spännande! När den är färdig kommer jag vara med i matchningsprocessen jippie!!

Måste göra en video också, tror det hjälper en hel del att visa sig i rörlig bild, vet inte riktigt vad man ska snacka om bara för att göra den lite intressant och levande!? Förslag någon? Har bara dessa riktlinjer att följa

- Record your video in a quiet location, for example in your home, in your garden or
in the local park – no background music or noise please!
- Speak directly to the camera and close to the microphone so we can see and hear
you – try to avoid slide shows of still pictures – host families want to see you in
person!
- No personal details please! Do not provide your phone number, email address or
full name – host families already have access to the contact information you
provided when applying.
- Show off your personality.
- Look friendly and remember to smile!

Hur visar man sin personlighet genom att stirra in i kameran på en tyst plats? Ska se om jag kan googla lite och hitta exempel på filmer!

Ha det så bra :D

Cornelia

7 comments:

Louise said...

Hej! Kul att du ska åka som au pair till USA :) Och bra att du åker med SI, tror verkligen att dom är jättebra :) Jag ska också åka med dem, den 7 september.

På http://www.aupairvideos.com kan du se alla au pairer som åker med cultural care. Där kan du få inspiration till din video :)

/Louise

Louise said...

Okej, tack så mycket för svar. Men det är samma regler sen när man åker hem va? Max 23 kilo? För då hjälper det ju inte om väskan är stor, om man ändå inte kan packa den full pga övervikt?

Jag fick första matchen efter en vecka, andra efter ytterligare en vecka. Sen gjorde jag en au pair-video och fick massvis med matchningar. Totalt 21 stycken på drygt en månad. Jag ville egentligen åka 6 juli, men familjen som det "klickade" med och som var min drömfamilj ville att jag skulle komma i september, och då tvekade jag inte, utan väntade. För det var verkligen rätt familj.

Men det går fort med SI :)

Louise said...

Japp jag tror min stora väska blir bra nu faktiskt :)

Efter intervjun ska personen som intervjuar dej skriva en rapport och sedan skicka vidare det till huvudkontoret i London. Efter det kan du börja få matchningar, så det beror ju lite på hur snabb din intervjuare är. Det får ta MAX två veckor, men brukar bara ta några dagar.

Kolla denna länken http://aupairvideos.com/#SWE103001

Det är en kompis till mej, och hon har fått sin inspiration från min video, så min är ungefär som hennes :P Jag tycker hennes är bra :)

Du kan få kolla på min video om du vill, jag kan skicka den på msn?

Lollo said...

jo, jag ska ha ett riktigt snack med pappan, för annars kommer jag nog inte vilja vara kvar här mkt längre är jag rädd..! nej, jag är första au pairen, därför är ju hela situationen ganska ny för dem och allting. för pappan så får ungarna gärna sitta inne och titta på tv hela dagen, för då är ju allt lugnt. jag försöker vara sträng, försöker bestämma, försöker säga att om du inte gör det så blir det såhär. men inget verkar funka. jag måste bli ordentligt uppbackad av pappan och jag blir inte det helt fullt ut. t ex om jag säger till ungarna om något, så ska pappan ofta upprepa det jag säger. då lär de sig ju att de behöver inte lyssna på mig, utan bara om pappan säger det igen så behöver de bry sig. blir inte spec bra.

men tack för tipsen iaf! och vad kul att du är på att åka iväg som au pair igen, hur länge var du i tyskland??

Lollo said...

Jo, det kommer ju helt klart att ändra sig när de är i skolan och jag bara jobbar från 14:30-18:30. Men tjejen kommer ju ist vara då att "nej åh jag är så trött så idag orkar jag bara se på tv" (se på tv är egentligen det enda hon orkar och måste göra varje dag). Ungarna har inga riktiga leksaker här heller, det enda är ju typ tv-spel och gameboy och liknande du vet. Men jag hoppas jag får tid att snacka med pappan snart! Tror att barnen skulle få roligt ute bara man tvingade dem att följa med, att vi åker ut och du kan inte säga någonting om det. Men jag måste ju ha pappan på min sida för att kunna genomföra det.

Louise said...

Hejhej, jo visst kan jag göra det!
Sjukt länge sen jag hade den nu bara :P Jag hade iaf inte förberett mej nått alls, och var faktiskt inte ett dugg nervös, så egentligen behöver du inte tänka på nånting alls, för det gick bra för mej.

Men dom frågar varför du vill bli au pair, vad du gör på fritiden, vad för barn du tagit hand om innan (du får typ upprepa dina childcare referenser) Så frågar dom om du har bra relation till din familj, hur din familj ser på att du ska åka iväg, m du har pojkvän m.m. Men allt är egentligen sånt du inte behöver förbereda dej på i förväg. Bara svara som det kommer..

Sen kommer du få göra ett jättelångt "test" typ, där du ska kryssa i typ 200 påståenden, om de stämmer in på dej eller inte.

Och en interju på engelska i 30 minuter. Men på min intervju var allt väldigt avslappnat och lugnt, så du behöver inte oroa dej :)

kram

Lollo said...

lycka till med din video! kan inte ge några tips eftersom jag inte bara satt och stirrade i en kamra under hela videon. Hade video slideshow i min :P

Men tackar för komplimangen om vår förra blogg. Håller ju mig till denna nu och min kusin åkte ju aldrig. Olivia är inte i trotsåldern i sig, det är bara det att hon inte gillar att duscha och försöker hitta andra saker att göra istället ^^"