Tuesday, October 19, 2010

Detta med att packa

Jag reser väldigt mycket, jag skulle själv säga att jag är en ganska rutinerad packare. Dessutom är det så att jag mest spenderar mina pengar på att resa och eventuell shopping om kassan tillåter vilket innebär att jag konsumerar mycket lite i detta kära land. Jag har dessutom packat för ett år tidigare så jag tror det kommer bli a piece of cake att göra det igen. Men, kära läsare, jag ska dela med mig av några hemligheter...

  1. Vätskor väger, köp allt sånt på plats, helt onödigt att resa med 5 kg vätskor!
  2. Jeans väger och är dessutom crazy billigt i staterna!!
  3. Ta bara med dig saker som du verkligen använder, stoppa tankar som börjar jag har aldrig använt den men det kommer nog ett tillfälle då jag har en anledning eller, men den är ju så fin fastän den har ett stort hål.
  4. Vilken temperatur kommer vara den kallaste dit du ska? Kanske räcker din höstjacka, kanske kan du lämna din dunparkas hemma, kanske har din jacka gjort sitt och du köper en ny på plats.
  5. Du har betydligt mer kläder än vad du tror hade jag packat min garderob hade det troligen blivit minst 50 kg, och då hade jag ändå inte tagit allt.
  6. Skor behövs men väger, men även detta är mycket billigare i staterna så var kritisk till vilka par som verkligen få hänga med.
  7. Vilket klimat ska du bo i? Kommer du behöva vinterskor?
  8. Köp ingenting nytt innan du åker om det inte är absolut nödvändigt, allt väger!!
De allra allra flesta ställen i USA har ett betydligt mildare klimat och det blir aldrig riktigt så kallt som i Sverige, och på de flesta håll inte heller speciellt mycket snö. Därför kan det hända att det lätt slinker ner både två och tre par skidhandskar när du i själva verket knappt skulle behövt ett par. Kolla vilka medeltemperaturer som finns där du ska hålla till och packa utefter det. Kolla tex. på weather.com.

Imorgon drar jag till Sthlm för mysdagar och ambassadbesök! Mer om packning kommer närmare inpå!

Ha det så bra

Cornelia

1 comment:

Anonymous said...

Jag är grymt sugen på att åka som au pair i USA, men jag vet inte vilken au pari- förening jag ska ta, har du något tips, kan du berätta hur du gick till väga med detta projekt, verkar vara mycket jobb =),.