Friday, October 22, 2010

Fråga och svar

Jag fick en fråga från anonym som jag tänkte svara på här!
Jag är grymt sugen på att åka som au pair i USA, men jag vet inte vilken au pari- förening jag ska ta, har du något tips, kan du berätta hur du gick till väga med detta projekt, verkar vara mycket jobb =),.
Va kul att du är sugen på lite äventyr i livet, det behöver alla =) Jag ska säga så här, jag tror inte att det spelar så himla stor roll vilken förening man väljer, i alla fall inte efter man åkt iväg, tror det beror absolut mest på ens lokala representant när något går fel. Men när jag åkte som Utbytesstudent åkte jag med EF som också har au pair programmet Cultural Care (CC), jag tyckte att det var en för stor organisation och det märktes dessutom väldigt tydligt att de var ett vinstdrivande företag med ett stort vinstintresse. Jag kan inte svara för STS men Skandinaviska Institutet som jag åker med är en stiftelse som inte är intresserade av att gå med stor vinst. Jag tycket det var en viktig del eftersom de ju har ett större intresse av att det blir rätt med familj och au pair från början, än hur snabbt pengarna kommer in på kontot och au pairen kan åka iväg.

Angående processen, jag antar att du menade själva ansökningen? Och jag tycket inte att det var så krångligt, det var ju mest om en själv och som ett CV. Jag tycket att SI (skandinaviska Institutet) var väldigt bra men ansökan eftersom man fyllde i det på internet och fick feedback och tips så fort de tyckte att något behövde ändras. Detta för att ansökan skulle bli så bra som möjligt! Dessutom fick jag ofta svar på mail redan inom samma timme vilket ju var väldigt bra. Det enda tipset jag har är väl att du först och främst ger ut referenspappren eftersom det ofta går lite segt att få de ifyllda och tillbaka. Ansökan i sig är ganska enkel men det kan ju vara bra att fundera över vilka åldrar man vill ha hand om och så, samtidigt är det viktigaste varken var man bor eller hur familjen ser ut, utan hur familjen är!

Kommentera gärna om du inte tyckte att du fick tillräckligt med svar, ha det så bra och lycka till med au pairandet :)

Cornelia

2 comments:

Alexandra said...

Intressant... även om det är lite för sent för mig att åka som au pair ;)

Anonymous said...

Tack så hemskt mycket för svaret! hjälpte mig väldigt mycket=).