Monday, October 25, 2010

Fråga och svar 1

Hej, jag har länge tänkt att åka som au pair så undrar om du skulle kunna berätta hur man går till väga och om man måste vara på ett speciellt sätt? Det är nämligen så att jag är ganska blyg och osäker, speciellt när jag pratar engelska då jag tycker att jag låter så annorlunda, jag låter inte som mig själv om du förstår :) dessutom är jag osäker på granmmatik och så men det värsta är nog uttal, usch för svensk brytning, den är så ful, inte alls som fransk och spansk brytning som är sexig ;) hehe men nu är det ju så att jag skulle vilja åka som au pair till någonstans i Los Angeles och då måste jag ju kunna prata bra engelska, några tips på hur man bäst och snabbast blir duktig på engelska, grammatik och uttal etc.? vill verkligen åka men kommer nog tyvärr aldrig att bli av då min osäkerket alltid står i vägen för mig men jag vill ju :( Oj detta blev visste lite långt, men jag är iaf tacksam för hjälp. :)

Hallå! Först och främst så är svaret nej, det finns ingen "typisk" au pair, precis som alla människor i Sverige är olika gäller detta ju i USA också, den familjen jag ska till kanske inte hade passat dig alls och en familj du hittar kanske inte skulle passa mig alls.. Läs mer om ansökningen i detta inlägget!

Men det är viktigt att ställa dig frågan varför du vill åka? Några kriterier för att upplevelsen ska bli bra är att man åker av rätt anledningar, detta gör också att man troligen har mer realistiska förväntningar.
  1. Au pair innebär mycket, men främst att man bor med en annan familj och passar deras barn.
  2. Att man vill lära känna "kulturen" och bli bättre på språket
  3. Att man är beredd på äventyr med både de roliga och tuffa delarna.
  4. Du kommer jobba upp till 45 timmar i veckan, och under den tiden kommer du troligen ha det totala ansvaret för barnet/barnen.
  5. Ha realistiska förväntningar, att vara au pair är inte en dans på rosor och det är inte resten av livet heller.
  6. Försök att inte ha för höga förväntningar, det blir aldrig som man tänker sig, men ofta blir det bättre!
  7. Familjen är det allra viktigaste, man hittar folk att umgås med överallt och New York ligger ju på Roms breddgrad så det blir ingen vargavinter där heller.. jag tror du kommer gilla var du än hamnar.


Är det så att du är beredd på detta och trots att du känner dig blyg och osäker är sugen på lite spänning i vardagen och äventyr så spelar din blyghet ingen roll. Jag lovar dig att du kommer utvecklas mycket under ditt år, du kommer bli mer öppen, språket kommer flyta och du kommer ha mer auktoritet! Är det bara med språket du känner dig osäker eller är du osäker på dig själv?


Ingen kan allt från början, men trots viss brytning, är Svenskar bland de bästa i världen på att prata engelska som inte har det som modersmål. Det viktigaste är att prata, grammatiken är skitsamma dom är inte så bra på det själva heller, och då åker väl för att förbättra dig?? Jag kan varmt rekommendera att antingen ha engelsk text eller ingen text när du tittar på serier och filmer på engelska. Jag tycker man lär sig massor på detta, även att försöka läsa enklare böcker eller tidningar på engelska, är det något ord du inte förstår skriv upp och slå upp det, finns en jätte bra hemsida som heter tyda där det ju går jätte snabbt, och där har du utökat ditt ordförråd!!



Detta jag kommer skriva nu hoppas jag att du aldrig kommer glömma!!
You can do whatever you set your mind to!! Det enda som hindrar dig är dina egna tankar, när du har tagit kontroll över dem och istället tänker att du är bäst i världen och att du minsann kan klara vad som helst, då kan du övervinna allt!! Låt ingen annan låta dig tro något annat!!!


Hoppas du blivit lite mer pepp på detta nu och att du lyckas övervinna dina negativa tankar och istället ser vilka möjligheter det skulle ge dig både med språket, övervinna din osäkerhet och blyghet, stärka självkänslan, vilket CV det skulle ge, och inte minst vilket äventyr detta skulle vara för dig!!

Lång fråga med långt svar, och du! Svenskar är super exotiska så jag tror bara det är vi svenskar som nojjar över språket och hur vi låter!!

Hoppas du fick svar annars får du bara kommentera igen och utveckla frågan så jag kan ge dig ett bättre svar :D Du kanske skulle kika lite i Blondinbellas egoboost, har ej läst den själv, men hon peppar verkligen tjejer för att stärka deras självkänsla!

Glöm heller inte att livet är underbart och världen är så underbar, det vore synd om du missar det!!

Ha det så bra, och hör gärna av dig om hur det går!!

Cornelia

No comments: